در این مقاله:

کسب و کارها و فعالیت‌های مختلف مخصوصا فعالیت‌های نوپا بدون استفاده از مشاوره به موفقیت نمی‌رسند. هر کسب و کاری در طی فعالیت خود با چالش‌های مختلفی روبرو می‌شود که برای حل آن‌ها به مشاوره نیاز دارند. ‌مشاوره کسب‌وکار انواع مختلفی دارد که هر کدام نقش متفاوتی در حوزه‌های مختلف دارند. در این مقاله انواع مشاوره کسب و کار را با نقش‌هایشان برای شما معرفی می‌کنیم.

 

انواع مشاوره کسب و کار

در این بخش  10 تا نمونه از انواع مشاوره کسب‌وکار معرفی شده‌اند.

1. مشاوره استراتژی

این نوع مشاوره حوزه فعالیت بسیار گسترده‌ای دارد. مشاوران استراتژیک به تصمیم گیری در یک تجارت کمک می‌کند. این بخش از مشاوران معمولا به بالاترین سطح  (مدیرعامل و مدیران ارشد ) مشاوره می‌دهند. از آنجایی که نقش آنها بسیار وسیع و گسترده است می‌توانند در بخش‌های زیر فعالیت کنند.

  • مشاوره استراتژی مالی
  • مشاوره استراتژی محیط زیست
  • مشاوره استراتژی کسب‌وکار

2. مشاوره بازاریابی

بازاریابی نیز یک حوزه بسیار گسترده است که به یک گزینه پرکاربرد برای مشاوران تبدیل شده است. از بازاریابی ایمیلی گرفته تا خرید حضوری، حوزه‌ها و نهاد‌های زیادی وجود دارند که مشاور بازاریابی برای بهبود روند آن‌ها کمک می‌کند. این نوع از مشاوره‌های کسب‌وکار استراتژی جدیدی را به‌وجود می‌آورد تا به شرکت‌ها کمک کنند.

3. مشاوره اجرایی

مشاوره اجرایی و عملیاتی نوع دیگری از مشاوره‌های کسب‌وکار است. یک مشاور اجرایی از تحقیقات و داده‌های مختلف برای کمک به سازمان و نهاد به منظور ساده کردن مراحل و بهبود عملکرد آن استفاده می‌کند. به عنوان نمونه این مشاوران می‌توانند به افزایش کارایی کسب‌وکار یا بهبود بهره‌وری و کاهش هزینه‌های شرکت کمک کنند.

4. مشاوره مالی

اغلب کسب‌وکار‌های کوچک بودجه کافی برای استخدام یک مدیر مالی تمام وقت را ندارند. پس برای رفع نیاز‌های مربوط به امور مالی نیاز به مشاور مالی حرفه‌ای دارند. از طرف دیگر شرکت‌های گسترده‌تر و بزرگ‌تر ممکن است در شرایط سخت قرار بگیرند که برای رفع مشکلشان به مشاوره مالی خارجی نیاز داشته باشند.

5. مشاور منابع انسانی

مشاوران منابع انسانی از آموزش و توسعه، حفظ رضایت کارکنان و روش‌های حل تعارض حمایت می‌کنند. به طور کلی مشاوران منابع انسانی با افراد سروکار دارند و به همین دلیل است که به‌ آن‌ها مشاورین منابع انسانی می‌گویند.

6. مشاور حقوقی

شرکت‌های بزرگ و گسترده حتما یک وکیل را استخدام می‌کنند و یا با شرکت‌های حقوقی قرارداد می‌بندند. زمانی که به هر دلیلی از یک مشاور حقوقی دعوت به همکاری می‌شود، وظیفه آن‌ها این است که این اطمینان را حاصل کنند که شرکت از تمام مسائل قانونی آگاه است.

7. مشاوره شبکه‌های اجتماعی

مشاوران شبکه‌های جتماعی نوعی دیگر از مشاوران بازاریابی به حساب می‌آیند. مشاور شبکه‌های اجتماعی این اطمینان را می‌دهد که یک شغل و کسب وکار همه‌ تلاش خود را می‌کند تا مشتریان بالقوه را از طریق کانال‌های شبکه‌های اجتماعی خود به وب سایت خود هدایت کند.

8. مشاور فروش

مشاوران فروش طیف وسیع و گسترده‌ای از مهارت‌ها را دارند که به افزایش درآمد شغل و کسب‌وکار کمک می‌کنند. این مشاوره به ایجاد انگیزه در تیم فروش کمک می‌کند تا بهبود فرآیند فروش در سمت مشتری باشد. مشاور فروش یک متخصص مذاکره نیز است.

 9. مشاور سلامتی

یک مشاور سلامتی یا تناسب اندام بیشتر از یک مربی شخصی است. این مشاوران اغلب دارای مدر تحصیلی در رشته علوم ورزشی یا رشته تغذیه هستند و می‌توانند به مشتریان خود در اجرای برنامه های تناسب اندام شخصی کمک کنند.

10. مشاوره بازاریابی رشد

نوعی دیگر مشاوره بازاریابی، مشاوره بازاریابی رشد است. مشاوره بازاریابی رشد حوزه جدیدی در انواع مشاورکسب وکار است. مشاوران بازاریابی رشد از طریق فعالیت‌های مربوط به بازاریابی رشد، به توسعه و رشد یک شرکت کمک می‌کنند.

سخن پایانی

اگر تجربه موفق در کسب‌وکاری را دارید می‌توانید به عنوان یکی از انواع مشاور کسب‌وکار که در این مقاله برایتان بازگو کردیم شروع به فعالیت کنید. البته اگه تصمیم دارید دانش و علم کافی در هر یک از این حوزه‌ها را داشته باشید بهتر است مدرک و گواهینامه مربوط به آن حوزه را داشته باشید.

وقت مشاوره رزرو کنید

مشاوره کسب و کار رایگان

مشاوره و راه اندازی کسب و کار

مشاوره کسب و کارهای کوچک

فیس بوک
توییتر
لینکدین
واتس آپ